LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
20180622 VOORSTELLING PAL-V PERSONAL AIR & LAND VEHICLE

Op 22 juni 2018 werd op het vliegveld van Brasschaat de Pal-V Liberty voorgesteld, een primeur voor België. Eerder dit jaar werd de Liberty voorgesteld op het GIMS (Geneva International Motorshow) in Genève, Zwitserland.
De Pal-V, of Personnal Air & Land Vehicle, is een de combinatie van een auto en een gyrocopter.
Het idee ontstond in 1999 en tegen eind 2019, begin 2020, zal de realisatie van de vliegende auto een feit worden. Een eerste prototype, de Pal-V One was in 2017 te bekijken op Skywonder in Kortrijk. De One was een tandem 2-zitter, bij de Liberty zitten de piloot en zijn passagier side by side.
The car that flies and the plane that drives, is een voertuig op drie wielen geschikt voor het vervoer van twee personen. Bij het vliegen zorgt een duwprop voor de aandrijving. De propeller staat achteraan op de auto gemonteerd. De rotor, die bij het rijden samengevouwd op het dak rust, is één van het zelfdraaiende type, een gyrocopter met andere woorden.
De “rijdende gyrocopter” wordt aangedreven door 2 Rotax motoren van elk 100 Pk. De brandstof is Euro 95 of Euro 98, afhankelijk van de evolutie van andere krachtbronnen kan het toestel uitgerust worden met bijvoorbeeld elektromotoren.
In drie minuten wordt het Land Vehicle omgetoverd tot een Air Vehicle.
Het bedrijf claimt dat de kost van de Pal-V drie keer lager ligt in verhouding tot die van een helikopter.
Om airborne te geraken heeft de Pal-V een strook van 200 op 30 meter nodig. Landen kan het toestel over een afstand van 30 meter.
Buiten recreatief- of zakelijk gebruik, zijn er andere mogelijkheden waarbij de Pal-V zijn nut kan bewijzen. Het bedrijf denkt hier aan luchttaxi, politioneel gebruik (observatie), militair gebruik en als evacuatiemiddel à la Flying Doctors, om er maar een paar te noemen.
Momenteel zouden er al een tiental stuks verkocht zijn.
Aanvankelijk zal het bedrijf 90 Pal-V’s gaan produceren in eigen huis, de eerste leveringen zijn voorzien voor eind 2019 begin 2020.
45 stuks zijn voor de Europese markt voorbehouden, de overige 45 zijn bestemd voor de Verenigde Staten en andere geïnteresseerde landen.
Naast een rijbewijs voor op de weg, heeft men een vliegbrevet nodig om met de Pal-V de lucht in te gaan.
Hiervoor dient men over een PPL licentie te beschikken, bijkomend is er nog een verplichte theoretische scholing, een specifieke gyrocopter-training en een tape rating voor de Pal-V Liberty noodzakelijk.
De kostprijs van de Pal-V bedraagt 499.000 euro voor de Pioneer Edition, later zal er een versie op de markt komen met een kostenplaatje van 299.000 euro, de Pal-V Liberty Sport.

Hierna enkele technische gegevens.
Als auto :
lengte 4 m, hoogte 1,7 m en breedte 2 m, gewicht (leeg) 664 kg, maximum snelheid 160 km/h, van 0 tot 100 km/h in 9 seconden, verbruik 7,6 l/100km, tankinhoud 100 liter, autonomie 1315 km.
Als gyrocopter :
Lengte 10,75 m en 3,2 m hoogte, maximum snelheid 180 km/h, verbruik 26l/h, autonomie 4 à 500 km.

(Tekst & Foto’s : Jef)

Klik op de foto en ontdek de Pal-V.