LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
SPOTTERSDAG FLORENNES AIR BASE

Op 18/10/2023 trokken mijn zoon en ik naar de luchtmachtbasis van Florennes. Er was namelijk een spottersdag aangekondigd die ons de moeite waard leek te zijn om er op aanwezig te zijn.
Wij hadden het bij het rechte eind want het werd een supertoffe dag. We kwamen ’s morgens toe op de voorziene parking. Na de noodzakelijke en logische identiteits- en veiligheidscontroles ging het per autocar richting de plaats van het gebeuren. Het eerste dat we voor de ogen kregen was een Spitfire die in een vorig leven nog dienst heeft gedaan bij de Belgische Luchtmacht. Er was een ruime plaats voorzien waar we, kortbij de taxiweg en langsheen de startbaan, naar keuze mochten plaats vatten.
Alles verliep zoals het voorzien was volgens het programma van de dag.
Om 11.00 uur taxieden de eerste F-16’s en Typhoons richting startbaan. Vervolgens kwam de Spitfire langs en wat later kregen we een knappe solodisplay van de Spitfire-piloot gevolgd door een formatievlucht van deze laatste met de Typhoon en F-16. Er viel quasi nooit een dood moment te bespeuren, tot 16.30 uur konden we ons verkneukelen aan meerdere vluchten van Belgische F-16’s, Britse Eurofighters Typhoon en de doortochten van een Belgische A-400M, een Franse Rafale, drie Nederlandse F-35 Lightning II’s en twee Franse Mirages 2000.
Blij en voldaan ging het met de autobus terug richting de parking wat het einde betekende van een uiterst aangename dag en een top vader-zoon moment.
De Britse Typhoons kwamen van het No 3 Squadron van de Royal Air Force waarvan de static opgestelde Eurofighter het embleem van het squadron op de staart droeg en waarvan de kleuren van de eenheid achter de cockpit waren aangebracht. Dat uitgerekend het 3 Squadron uit het Britse Coningsby op de dag aanwezig was in Florennes had een bijzondere reden!

Een Belgische militaire piloot, Jean de Selys Longchamps, schreef op 20 januari 1943, exact 80 jaar geleden, geschiedenis met een gedurfde aanval op het “Gestapo” hoofdkwartier op de Louisalaan in Brussel. Hij week namelijk af van zijn normale missie, stuurde zijn Hawker Typhoon naar de hoofdstad en nam er met zijn 20 mm kanonnen het hoofdkwartier van de Sicherheitspolizei-Sicherheitsdienst (Sipo-SD) onder vuur. Bij terugkeer op de basis in Manston kreeg hij van zijn collega’s een warm onthaal, maar de leiding van zijn eenheid, het 609 Squadron, was echter niet opgezet met zijn “escapade”. Hij werd wegens het negeren van orders van Flight-Lieutenant gedegradeerd tot de graad van Flying-Officer.
Ondanks het terugzetten in de graad werd de Belgische piloot op zijn verjaardag (31 mei 1943) alsnog gelauwerd met het DFC of het Distinguished Flying Cross voor zijn moedige daad en omwille van zijn grenzeloze verbetenheid om de vijand te bestrijden. Hij verliet het 609 Squadron voor het 3 Squadron.
In de nacht van 15 op 16 augustus 1943 keerde hij terug van een raid op Oostende. Maar zijn Hawker Typhoon brak in twee voor hij op zijn thuisbasis kon landen met de dood van de Selys tot gevolg.
Op de Avenue Louise (Louizalaan) in Brussel werd voor het gebouw dat in 1943 dienst deed als Gestapo hoofdkwartier, een monument opgetrokken ter ere van Jean de Selys Longchamps, aka “The Baron”, om de herinnering aan zijn gedurfde aanval op het Gestapo hoofdkwartier te herdenken.

(Tekst : Jef Pets - Foto’s & Film : Sam & Jef Pets)

Klik op de eerste foto voor ons fotografisch verslag op de grond, klik op de tweede afbeelding voor ons fotografisch verslag in de lucht en op de derde foto voor een korte filmcompilatie.