LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
BELGIAN AIR FORCE SIKORSKY HSS-1 SEABAT VERSUS S-58C

Naar aanleiding van een recent bezoek aan het museum van de 1° Wing Historical Centre (1 WHC) in Bevekom/Beauvechain kregen we een interessant nieuwtje te horen. Bij het bezoek aan de C-130 op het Ereperk Guy Van Eeckhoudt, kreeg ik een interessante en leerrijke uitleg over het voormalige werkpaard van onze Belgische Luchtmacht, de Hercules.
Tijdens het aangenaam onderhoud met de bereidwillige en ervaren gids, John Wils, werd het onderwerp van de luchtstroom aangesneden. Zowel bij de Lockheed C-130H Hercules en de Potez-Air CM-170 Fouga Magister werden er een soort van spoilers gebruikt om de luchtstroom in specifiek vereiste situaties af te buigen. Zo bijvoorbeeld om een valschermspringer te behoeden om niet tegen de staart van het vliegtuig te worden geblazen (C-130) of om ervoor te zorgen dat de piloot in geval van nood het vliegtuig kon verlaten zonder dat de luchtstroom hem terug in de cockpit zou blazen zoals bij de Fouga Magister.

Spoilers kunnen ook van pas komen om het zicht van piloten bij avond- of nachtvluchten te optimaliseren. Een mooi voorbeeld hiervan kunnen we terugvinden op de Sikorsky HSS-1 “Seabat”. John leerde mij dat bij dit type van Sikorsky’s vlak onder de cockpit een soort van tablet is gemonteerd aan de linkerzijde van het toestel. Het dient ervoor om het zicht van de piloot op de linker stoel niet te belemmeren door de vlammen die soms uit de uitlaat ontsnappen. Bij Search And Rescue (SAR) opdrachten, waarbij het "zoeken en zien" het verschil tussen leven en dood kan uitmaken, is dit van het allergrootste belang.

Het verschil tussen de HSS-1, gebouwd door Sud Aviation, en de klassieke S-58C’s (ex Sabena S-58’s) zit hem dus bij de “vlammendemper” alsook in de plaatsing van de uitlaat. Bij de HSS-1 (met anti-vlam tablet) is dit links aan de onderkant van de neus, terwijl deze bij de S-58C (zonder anti-vlam tablet) zich links en in het midden van de neus werd aangebracht.
Op de foto’s bij dit artikel worden de variaties duidelijk. Er zullen vermoedelijk nog wel andere verschillen zijn, maar deze zijn het meest opvallend.
Onze Belgische Luchtmacht had beide types in dienst, van de 5 HSS-1 werden 3 toestellen specifiek voor SAR-opdrachten ingezet.
De Sikorsky S-58 werd eind 1976 door de Westland Seaking Mk48.

Sommigen onder jullie waren hiervan misschien wel op de hoogte maar voor mij was het een interessant nieuwtje.

Met dank aan John Wils, Eddy Campers, Belgian-Wings en het 1 Wing Historical Centre voor de informatie en de bereidwillige medewerking.

(Tekst : Jef Pets - Foto's : Guido Volders - Raymond De Clercq - Guido Van Roy - Jef Pets)

Klik op foto van de HSS-1 hieronder en ontdek de verschillen tussen de 2 Sikorsky's.