LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
BELGIAN AIR FORCE DEMO TEAMS : THE SLIVERS

Als kleine jongen schreef ik de Slivers aan om wat informatie en foto's te kunnen verkrijgen. Ik kreeg hierop al snel antwoord van Steve Nuyts.
De zaken die mij werden overgemaakt heb ik nog steeds in mijn bezit. Ik heb deze altijd op een speciaal plekje bewaard, zo fier was en ben ik , dit in mijn bezit te hebben.
Naarmate deze website vorm begon aan te nemen, kreeg ik ook de stoute droom om mijn idolen van toen eens te kunnen ontmoeten. Dank zij Daniël Brackx kreeg ik de telefoonnummer van Palmer De Vlieger. Van het één kwam het ander en op 23 september 2011 mocht ik Palmer ontmoeten bij hem thuis. Ik stond van spanning te trillen op mijn benen als ik aanbelde :
" ik ga mijn jeugdheld eindelijk persoonlijk kunnen ontmoeten !".
Mevrouw De Vlieger en Palmer zorgden al snel, door hun vriendelijkheid en vertelbereidheid, dat ik  vlug tot rust kwam en kon genieten van deze twee heerlijke mensen.
Palmer, ondertussen al 80 jaar, is een fervent golfer en speelt zelfs nog actief tennis. Tevens is hij een duiveltje-doet-al, vooral in houtbewerking. Palmer liet mij al zijn memorabilia zien van zijn loopbaan bij onze Luchtmacht en gaf mij hierbij ook de nodige toelichtingen.
Een paar weken later kon ik ook een babbeltje slaan met Steve Nuyts op de Remembrance Day te Brussel. Steve is ondertussen 74 jaar en houdt zich in vorm met te fietsen en te mountainbiken. Ik hoop in de nabije toekomst met hem ook eens een praatje te kunnen maken.

Voor zij die de Slivers niet (zouden) kennen, deze twee iconen vlogen op de Lockheed Starfighter F-104G.
Samen haalden zij, voor die tijd, halsbrekende toeren uit met deze Starfighter, een toestel dat toch een operationeel gevechtsvliegtuig was.
Hun naam "The Slivers" zindert nog altijd na bij de oudere generaties onder ons.

Steve en Palmer vlogen hun show op lage hoogte en op korte afstanden van mekaar. Hetgeen u verder gaat lezen klinkt misschien als een straf verhaal, maar het was de realiteit.
Beiden piloten vlogen tussen de 2,00 en 10,00 meter uit mekaar, of langs mekaar, tegen snelheden van 550 tot 740 km/uur.
Er was niemand op de grond om te coördineren, zij deden hun figuren op zicht vanuit hun cockpit.
Niemand vloog de Starfighter zoals deze mannen het deden. Van buitenlandse piloten  kregen zij dan ook vaak te horen : " de Belgen gaan weer Russische roulette spelen " of " here are those crazy Belgians again ".
Zelfs de toenmalige testpiloot, Glenn Reaves, die de F-104 als geen één ander kende,  koesterde een enorm respect voor onze twee Belgen. Hij was onder de indruk van de prestaties die de Slivers met het toestel bereikten.

De Slivers waren als demo-team actief in de jaren 1969 tot 1975 en behoorden tot het 350 Squadron (1°Wing) te Bevekom - Beauvechain.
Steve kreeg zijn vleugels in 1957 en maakte zijn "final flight" in actieve dienst in december 1983.
Palmer kreeg zijn "wings" in 1954 en zijn maakte zijn laatste vlucht in december 1976.

Vergeten wij ook de crew-chief niet, niemand minder dan Raymond Delestine.
Mede dank zij deze man hoefde er niet één show van de Slivers geannuleerd te worden.

Bedankt mannen dat ik jullie mocht ontmoeten, ik ben nu nog meer fan van jullie dan toen ik een kleine jongen was. Het ga jullie goed en hopelijk tot één van de volgende.

Klik HIER om een mooi overzicht op Belgian Wings

Klik HIER om een mooi overzicht op SBAP

Klik op de foto hieronder en bekijk de beelden van mijn bezoek aan Palmer :