LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
Wat is een "Glass Cockpit" ?

In het begin van de luchtvaart waren instrumenten in de cockpit van een vliegtuig herleid tot een strikt minimum. Naarmate de luchtvaart evolueerde en ook veiliger werd, kwamen er steeds meer en meer wijzers, meters en waarschuwingslichtjes het instrumentenpaneel vervoegen.
Door deze apparatuur kreeg de bemanning een zicht op wat er allemaal gebeurde met het vliegtuig tijdens de vlucht, zonder dat een (niet meer haalbare) visuele controle of vaststelling van een defect nodig was.
Met de navigatie in de lift kwamen hiermee ook bijkomende instrumenten de cockpit bevolken.
De dag van vandaag, met alle elektronica en de intrede van computers, moesten de klassieke meters en wijzers wijken voor de moderne vooruitgang en werden schermen in de cockpit geplaatst die de taak van de analoge meetapparatuur overnam. Niettemin zal je in een moderne, digitaal uitgeruste cockpit nog steeds enkele analoge instrumenten terugvinden waarop de bemanning kan terugvallen in geval van ernstige panne.
Hierna kan je het verschil tussen de klassieke en de huidige cockpit vergelijken.
Met dank aan iedereen voor hun bereidwillige medewerking.

(Tekst en fotoís : Jef)

Klik op de foto hierna.