LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
WAT BETEKENT / IS CAPS ?

Op 08/10/2020 omstreeks 12.30 uur maakte een sportvliegtuig van het type Cirrus SR-22 een noodlanding in de Senatorlaan te Aarschot, deelgemeente Wolfsdonk. De piloot van de Cirrus SR-22 kwam zodanig in de problemen dat hij het veiligheidssysteem CAPS diende te gebruiken. De inzittenden (piloot en passagier) bleven gelukkig ongedeerd en liepen geen ernstige verwondingen op. Het toestel raakte bij de crash zwaar beschadigd.

De Cirrus SR-22 is een éénmotorig vliegtuig gemaakt door Cirrus Aircraft. Het toestel, een 4-zitter, is een lichtgewicht te noemen in zijn segment omdat er gebruik wordt gemaakt van carbon en composiet zowel in de romp als in de vleugels.

Carbon : is een zeer lichte en sterke koolstofvezel.
Composiet : combinatie van verschillende producten waaronder glasvezel aramide (twaron en kevlar) en koolstofvezel de meeste bekende materialen zijn.

Het merkwaardige aan de Cirrus is dat het toestel uitgerust is met een veiligheidssysteem, CAPS genoemd.

CAPS : Cirrus Airframe Parachute System (Cirrus Valscherm systeem voor vliegtuigen)

Dit systeem is in staat het vliegtuig met inbegrip van zijn inzittenden door gebruik te maken van een valscherm, veilig aan de grond te brengen in geval van nood.

De werking van CAPS in een notendop :

Achter de zitruimte is er een valscherm ingebouwd. In noodgeval trekt men aan een hendel.
Hierdoor wordt een soort raket afgeschoten die het valscherm uit het vliegtuig trekt. Een ingenieus systeem zorgt ervoor dat de parachute zich langzaam ontplooid om geen bruuske schok ter veroorzaken die het vliegtuig zou kunnen doen breken bij het openklappen. Naarmate de daling wordt ingezet gaat de parachute verder en verder open.
Het landingsgestel is krachtig genoeg om deze noodlanding aan te kunnen.

Dankzij de mensen van de ASL groep op de luchthaven van Antwerpen, mocht ik wat foto’s nemen van hun Cirrus om dit artikel samen te stellen.
Met dank ook aan Bjorn van ASL die bereid was om mij een foto van het “lancering-systeem” te bezorgen. Deze foto is genomen in de Cirrus zelf.

Ondertussen zijn er al meerdere sportvliegtuigen die uitgerust zijn met een parachute als veiligheidssysteem.

(Tekst : Jef Pets - Foto’s : facebookpagina Politie Aarschot - Bjorn Mollet - Jef Pets)

Klik op het beeld hieronder en bekijk meer foto’s ter illustratie bij dit artikel.
Klik hier voor een videofragment.