LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
FLY-IN & OPENDEURDAGEN MOORSELE

De tweejaarlijkse opendeurdagen en fly-in van Vliegclub Moorsele hadden voor de editie 2024 te kampen met totaal verschillende weersomstandigheden op beide dagen. Op zaterdag 6 juli was er veel zon en een mooie blauwe hemel maar de extreem sterke wind (met windstoten van meer dan 60 km/u) speelden de organisatie parten. Zo goed als het volledige vliegprogramma diende noodgedwongen geschrapt te worden en vliegende bezoekers waren ver te zoeken.
’s Anderendaags bleef de wind grotendeels achterwege maar hing er bijna de ganse dag een grijs wolkendek. Gelukkig was het plafond hoog genoeg zodat de vliegdemo’s konden doorgaan en op enkele druppels in de namiddag na bleef het de ganse dag droog.

Reeds in de vorige edities was de opendeurdag van Vliegclub Moorsele geëvolueerd van een gewone fly-in naar een, weliswaar kleinschalige, airshow met een georganiseerd op voorhand vastgelegd vliegprogramma. De nadruk ligt dan ook vooral op de kleine luchtvaart met lokale vliegtuigen of toestellen van naburige velden. De show werd geopend door de lokale club met enkele formaties van zowel moderne clubtoestellen als een aantal echte oldtimers. Ook de lokale parachutistenclub nam actief deel aan de demonstraties met een drietal droppings. Acrobatische demo’s werden gebracht door de Belgische acro-piloten Jacques Bodart (met een Yakovlev Yak-55M) en Benoit Dierickx (met een in Polen gebouwde moderne versie van de Bücker Bü-133 Jungmeister). Formatiedemo’s werden gebracht door het voor de gelegenheid met 4 toestellen opererende Belgian Pitts Team en het in Ursel gebaseerde formatieteam The Victors dat juist in dit weekend zijn 20-jarig bestaan vierde.    

Onze Belgische luchtmacht was vertegenwoordigd met het demoteam The Red Devils met hun 4 knalrode Marchetti’s. Spijtig genoeg is dit team aan zijn afscheidstournee bezig want eind dit jaar wordt het definitief ontbonden als gevolg van de naderende uitfasering van de Marchetti’s. Vliegbasis Koksijde stuurde een NH90 helikopter welke de gebruikelijke demo (oppikken van drenkelingen) bracht. Iets of wat gelijkaardig was het optreden van de Eurocopter EC-145 van het in Oostende gevestigde NHV (Noordzee Helikopters Vlaanderen). Dit bedrijf is gespecialiseerd in het uitvoeren van beloodsing van zeeschepen waarbij de loods vanuit de heli op een schip wordt neergelaten en achteraf ook opnieuw opgepikt.

De afdeling Warbirds beperkte zich dit jaar tot het demo van de in Sint-Truiden gebaseerde Supermarine Spitfire XVI. Na de voorstelling landde dit toestel op de nochtans relatief korte graspiste van Moorsele zodat het publiek het ook van dichtbij kon bewonderen.

Ondanks de mindere weersomstandigheden was er (vooral dan op zondag) toch een grote massa belangstellenden op het veld zodat de organisatoren met een tevreden gevoel op de editie 2024 kunnen terugkijken.  

(Tekst: Marc Van Ryssel - Foto's: Raymond De Clercq)

Klik op de foto hierna voor het fotografisch overzicht.