LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
 
MODELBOUW HERMAN MERTENS DORNIER
DORNIER DO 217 E-5

Vanaf de zomer 1943 nam de Luftwaffe twee nieuwe radiobestuurde glijbommen voor gebruik tegen zeedoelen in dienst, nl. de Hs293 (1000kg) en de Fritz X (1400 kg). De Do217E-5 van II/KG100 kregen de Hs293 terwijl de Do217K-2 van III/KG100 werden uitgerust met de Fritz X - onderstaand toestel van 6/KG100 draagt onder de stuurboordvleugel een Hs293 met straalaandrijving - onder de bakboordvleugel draagt het een extra benzinetank om enerzijds het vliegbereik te verhogen en anderzijds het vliegtuig in balans te houden - op 12 september 1943 vertrok piloot Uffz. Willi Otto en zijn bemanning met de n°54 vanop het vliegveld van Istres/Frankrijk om de Amerikaanse landingsvloot in de Baai van Salerno/Italië te bestoken, waarbij het toestel werd geraakt door het scheepsgeschut en op de terugweg diende te noodlanden op het water - enkel de boordmekanieker Uffz. Josef Springinsfeld overleefde deze crash, dobberde 5 dagen alleen op zee en werd uiteindelijk gered door een Franse vissersboot.