LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
 
MODELBOUW HERMAN MERTENS HORTEN
HORTEN HO 229 V2

Reeds vanaf de jaren 30 experimenteerden de gebroeders Walter en Reimar Horten met motorloze, later door propellers aangedreven vliegende vleugels. Aanvang 1945 was de eerste met jet-motoren aangedreven vliegende vleugel klaar. De eerste vlucht, welke vlekkeloos verliep, vond plaats in Oraniënburg op 2 februari 1945 met aan de stuurknuppel testpiloot Lt. Erwin Ziller. Bij een tweede testvlucht daags nadien werd het landingsgestel echter beschadigd. Na herstelling vond een derde vlucht plaats op 18 februari, maar toen liep het mis. Eén van de motoren viel uit in volle vlucht waardoor het toestel onbestuurbaar werd en crashte. Erwin Ziller kwam daarbij om het leven. Ziller was een gevierd zweefvliegpiloot die reeds roem had vergaard toen hij op 10 mei 1940 zijn zwever had neergezet op het dak van fort Eben-Emael. Een tweede nurflügel, de V3, was in aanbouw bij de Gothaer Waggonfabrik (GWF) maar geraakte niet meer af. De Ho229 mag beschouwd worden als de eerste stealth want door zijn profiel en de gebruikte materialen (grotendeels hout) was het vliegtuig quasi onzichtbaar voor de radar. De V3, die later door de Amerikanen verder werd afgebouwd, bevindt zich nog steeds in de USA. Klik Hier voor meer informatie.