LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
TRAUMAHELIKOPTERS DE REDDENDE ENGELEN UIT DE LUCHT

De helikopter is het luchtvaartuig bij uitstek om op plaatsen te komen waar een conventioneel vliegtuig niet toe in staat is. Het voordeel van het kunnen blijven hoveren (= stil blijven hangen in de lucht) en het verticaal kunnen opstijgen en landen op kleine oppervlaktes, is bij de uitvoering van sommige taken en/of interventies pure noodzaak. Zie bijvoorbeeld ons artikel hier.
De wentelwiek kan zowel op militair- als op civiel vlak in vele gevallen de troefkaart zijn om een opdracht tot een goed einde te brengen.

Een voorbeeld van het onmiskenbaar nut van de helikopter, in dit geval van de traumahelikopter, kon ik uitzonderlijk van dichtbij ervaren.
Op 06/04/2024, kort na de middag, landde een Mugheli in het Gentse op 200 meter van onze woning. De zorgbehoevende werd door middel van een ladderwagen van de brandweer vanop de eerste verdieping geëvacueerd naar de begane grond. De helikopter is na de interventie terug opgestegen richting Brugge. Hopelijk stelt de hulpbehoevende persoon het wel en komt alles goed.
De traumahelikopter bij deze interventie vliegt bij SAF Helicoptères (Service Aérien Français) en meer specifiek in opdracht van het Instituut voor Medische Dringende Hulpverlening, afgekort IMDH.
Deze EC135 T1 werd speciaal ingericht voor het vervoer van patiënten.
In de veilige handen van de piloten en onder het waakzaam oog van het deskundig medisch personeel wordt de patiënt snel en adequaat naar het hospitaal vervoerd en daar overgedragen aan de goede zorgen van het ziekenhuispersoneel.

Wij willen deze mensen specifiek, en de hulpdiensten in het algemeen, graag een hart onder de riem steken en terecht in de schijnwerpers plaatsen voor hun mateloze inzet om jaar in jaar uit 7 dagen op 7 en 24 uur op 24 paraat te staan om te helpen, te beschermen en te dienen. Hartelijk dank daarvoor!

Hierna volgen enkele specificaties van het toestel (
bron Helispot.be):
Registratie: F-GMTU (Frankrijk)
Airbus Helicopters
EC135 T1
Bouwjaar: 1998
Serienummer 0042
Maximum snelheid : 287 km/u
Kruissnelheid: 254 km/u
Leeggewicht: 1455 kg
Maximum gewicht: 2835 kg
Lengte: 12,16 m
Hoogte: 3,51 m
Diameter rotor: 10,20 m
Motor: 2 x Turbomeca Arrius (583 PK per motor)

(Tekst & Foto: Raymond De Clercq)

Klik op de heli hierna en bekijk de beelden die Raymond bij dit artikel plaatste.