LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
NATO TIGER MEET 2024 SCHLESWIG - DUITSLAND

Aanvankelijk hadden mijn zoon Sam en ik begin juni een 4 daagse vliegreis gepland waarbij we op zondag 09 juni 2024 de Danish Air Show in Aalborg (Denemarken) zouden bezoeken en op maandag de Nato Tiger Meet in Schleswig (Duitsland). Eind april kregen we echter het minder goede nieuws dat de Deense Luchtmacht had beslist om de Airshow 2024 af te gelasten.
Changement des plans!

Zodoende vertrokken we zondag, na het vervullen van onze vaderlandse burgerplicht in een stemhokje, met de auto naar Duitsland. De heenreis die ongeveer een zeven uur zou in beslag nemen werd ongeveer halverwege onderbroken om de benen te strekken. We kozen ervoor om tijdens deze rustpauze een museum te bezoeken. Het werd het Luftfarht Museum in Wernigerode. Ook al is het niet gelegen in de onmiddellijke omgeving van- of op een vliegveld, toch loonde het de moeite om het museum te bezoeken omwille van het ruime aanbod aan vliegtuigen, helikopters en andere luchtvaart gerelateerde bezienswaardigheden.
Van daaruit vertrokken we richting het hotel, het Best Western Hotel Prisma in Neumünster waar we twee maal zouden overnachten.

Maandagmorgen om 03.45 uur uit de veren om rond 04.15 uur te vertrekken naar Schleswig. Daar aangekomen omstreeks 05.00 uur waren we niet bij de eersten. Voor ons stond al een rij wachtenden van zo’n 50 personen en de basis ging maar pas open om 06.30 uur! Een hevige, langdurige plensbui met daarna een mooie regenboog maakten dat het wachten niet als ééntonig werd ervaren.
Eens de poorten geopend verliep alles vlekkeloos en gesmeerd op de basis van onze gastheren, het Tactisches Luftwaffengeschwader 51 "Immelmann". Een plaats op de eerste rij aan de nadar werd bemachtigd. Voor de rest van de dag, buiten enkele pittige buien, was het met volle teugen genieten van de vliegtuigen en helikopters. Er waren twee waves, één in de voormiddag en één in de namiddag. De organisatie was perfect, alles werd in goede banen geleid, er viel nergens iets op aan te merken. Omstreeks 17.00 uur dienden we de basis te verlaten. We praatten er op de parking nog na met enkele internationaal gelijkgestemde zielen voor we terug naar ons hotel afzakten.

’s Anderendaags weer vroeg op om een bezoek te brengen aan de See-Flughafen Cuxhaven/Nordholz. We waren aangenaam verrast dat we aan de militaire zijde van de MarineFlieger basis twee Amerikaanse Navy Boeing P-8A Poseidon vliegtuigen konden fotograferen alsook een NH90 en Lynx helikopter van de Duitse Marine. We maakten even een kleine omweg om het Marineflieger museum van buiten te bezichtigen. Aangezien we op Cuxhaven twee Douglas A-4 Skyhawks en twee Alpha Jets van Top Aces hadden opgemerkt gokten we erop dat deze wel eens zouden kunnen gaan vliegen. Top Aces is een bedrijf dat onderlegd is in Air Combat Training, een beetje te vergelijken met de Top Gun Fighter Weapons School.
Een aantal van onze Belgische Alpha Jet’s van de Luchtmacht werden door dit bedrijf opgekocht om in een nieuw leven dienst te doen als “agressor” bij Air Combat Training.
Onze gebeden werden verhoord, de twee A-4 Skyhawks kozen het luchtruim vermoedelijk om deel te nemen aan de Nato Tiger Meet op Schleswig. We verkenden het terrein en vonden een uitstekende plaats waar we de A-4 Skyhawks in de landing konden fotograferen. Eén van de toestellen landde onmiddellijk, het andere deed een doortocht op lage hoogte om daarna ook te komen landen. We waren enorm verheugd om deze vliegtuigen voor de lens te kunnen nemen, het is geen alledaags gegeven om deze Skyhawks en Alpha Jet’s van Top Aces te zien.
Na de landing omstreeks het middaguur namen we plaats in de wagen om de terugreis aan te vatten. Rond 17.30 uur kwamen we moe maar tevreden thuis aan. Deze vader-zoon driedaagse was de top of the bill!
Hierna kunnen jullie de beeldverslagen van onze omzwervingen in het noorden van Duitsland terugvinden.

(Tekst: Jef Pets - Foto- en Filmmateriaal: Sam & Jef Pets)

Klik op eerste foto voor de beelden van dag 1, op de tweede voor de beelden van dag 2, op de derde en vierde voor die van dag 3 en op de vijfde foto voor een filmfragment van enkele deelnemende toestellen aan de Tiger Meet.