LUchtvaart Nationaal Antwerpen Kempen

LUNAK
OVERLIJDEN RUSSELL “RUSTY” WAUGHMAN

English version of the article below

Medio december 2023 vernamen wij het overlijden van Russell "Rusty" Waughman. Een man die voor alrijd in mijn geheugen zal gegrift blijven. Ik had de eer om de Lancasterpiloot enkele keren te mogen ontmoeten en België en in Groot-Brittannië. Ons oprecht medeleven aan familie, vrienden, kennissen en RAF collega's bij het verlies van een groot man en een held. We zullen u missen!

International Bomber Command Centre - IBCC - FB 14/12/2023

Met grote droefheid kondigen wij het overlijden aan van Pilot Officer Russell ‘Rusty’ Waughman DFC (Distinguished Flying Cross), AFC (Air Force Cross) and Ld’H (Légion d’Honneur), die ons gisterenavond op 100-jarige leeftijd heeft verlaten.
Wij betuigen ons oprechte medeleven aan zijn zoons Ian en Peter en de rest van de familie.
Rusty was een geliefde vriend en aanhanger van de IBCC. Hij had het Centrum en het Memorial vele malen bezocht, en het was altijd een groot genoegen om tijd met hem door te brengen. Ook vertegenwoordigde hij zijn kameraden meer dan eens bij de jaarlijkse IBCC Remembrance Services. We waren ook opgetogen toen Rusty ermee instemde onze gastspreker te zijn tijdens het Bomber Command Day Dinner op 28 juli 2022. De tien minuten durende staande ovatie van de gasten was een bewijs van de kwaliteit van zijn toespraak, die hij zonder aantekeningen hield.
Hij werd geboren in Shotley Bridge, Co Durham op 19 januari 1923. Hij leed aan verschillende levensbedreigende ziekten voordat hij naar Newcastle on Tyne verhuisde. Hier kreeg hij tuberculose, wat zijn levensstijl beperkte. Op 17-jarige leeftijd meldde hij zich vrijwillig aan bij de RAF. Hij en zijn ouders hadden nooit verwacht dat hij vanwege zijn medische geschiedenis zou worden aangenomen. Tot zijn verbazing en tot grote schrik van zijn vader en moeder werd hij toegelaten om mee te doen, zijn moeder huilde enorm!!
Na een uitgebreide beoordeling kreeg hij te horen dat hij een opleiding tot vliegtuigbemanning kon volgen en na nog meer tests kreeg hij te horen dat hij een opleiding tot piloot kon volgen. Hij begon te leren vliegen in juli 1942 in Canada bij 31 EFTS, ten zuiden van Calgary, waar hij met Tiger Moths en de Boeing Stearman vloog. Hij werd geselecteerd om zich bij Bomber Command aan te sluiten en werd geplaatst bij 32 SFTS bij Moose Jaw. Hij vloog met de tweemotorige Oxford en aan het einde van de cursus ontving hij in december 1942 zijn vleugels.
Toen hij terugkeerde naar Groot-Brittannië, ging hij naar 28 OTU, waar hij een bemanning kreeg en met Wellingtons vloog voordat hij in september 1943 bij 1662 HCU kwam. Aanvankelijk vloog hij met de Halifax en daarna met de Lancaster voordat hij zich in november 1943 bij het 101 Sqn voegde, net aan het begin van de Slag van Berlijn.
Bij een aanval op Leipzig verloor het Commando 76 vliegtuigen. Tijdens een aanval op Hasselt kregen ze een botsing in de lucht boven België, waarbij ze aanzienlijke schade opliepen - helaas brak het andere vliegtuig, een Lancaster, uit elkaar en stortte neer, waarbij de hele bemanning om het leven kwam. Rusty moest een noodlanding maken op de basis, waardoor zijn vliegtuig werd afgeschreven, maar de hele bemanning bleef ongedeerd. Ze overleefden een operatie naar München nadat ze een deel van hun bakboordvleugel en pitotkop hadden verloren. De aanval die het grootste effect op hen had, was de rampzalige aanval op Neurenberg op 30 maart 1944.
Er werden 26 vliegtuigen op de aanval gestuurd en er gingen er 7 verloren (208 vliegtuigbemanningen gingen verloren).
Zijn laatste en dertigste operatie vond plaats op de oorspronkelijke D-Day. Met hun ABC Radio Countermeasure Equipment konden ze luisteren naar de uitzending van de Duitse gevechtsvliegtuigen en hun uitzendingen rapporteren en jammen. Omdat de invasie 24 uur werd uitgesteld, werden hun overtollige benzinetanks verwijderd en vervangen door bommen. De volgende dag had hij een interview met de C.O. die hem vertelde dat zij de eerste bemanning waren die een operatieronde van zes maanden voltooide.
Rusty bleef na de oorlog in dienst en werd instructeur en examinator bij het 30 (T) Sqn Transport Command. Aan het squadron was een VIP-vlucht gekoppeld en hij werd uiteindelijk een A” Pilot Instructor met een Master Green Instrument-rating. Aan het einde van zijn operationele tour ontving hij de DFC. Later ontving hij bij het 30 (T) squadron de AFC.
In april 1952 nam Rusty ontslag om voor zijn zieke vrouw te zorgen, maar hij bleef tot mei 1960 bij de reserve van officieren.
Hij voltooide zijn RAF-carrière als Flt Lt Russell “Rusty” Waughman DFC, AFC, Ld’H.
Wij danken u voor alles wat u voor uw land heeft gedaan en voor uw steun aan de IBCC. Wat een geweldige heer en we zullen je enorm missen.
Opdat wij niet vergeten - Lest We Forget!

RUSSELL “RUSTY” WAUGHMAN DECEASED

On December 14th 2023, we were informed by the IBCC on Facebook that Russell "Rusty" Waughman passed away. A man who forever will remain in my memory. I had the honor of meeting the Lancaster pilot several times in Belgium and Great Britain. Our sincere condolences to family, friends, acquaintances and RAF colleagues on the loss of a great man and a hero. We will miss you!

International Bomber Command Centre - IBCC - FB 14/12/2023

It is with great sadness that we announce the death of Pilot Officer Russell ‘Rusty’ Waughman DFC (Distinguished Flying Cross), AFC (Air Force Cross) and Ld’H (Légion d’Honneur), who passed away last night at the age of 100.
We send our sincere condolences to his sons Ian and Peter and the rest of the family.
Rusty was a much-loved friend and supporter of the IBCC. He had visited the Centre and Memorial on many occasions, and it was always a great pleasure to spend time with him. He also represented his comrades on more than one occasion at the annual IBCC Remembrance Services. We were also delighted when Rusty agreed to be our Guest Speaker at the Bomber Command Day Dinner 28th July 2022. His 10-minute standing ovation from the guests was a testament to the quality of his speech, which he delivered without notes.
He was born in Shotley Bridge, Co Durham on 19th January 1923. He suffered several life-threatening illnesses before moving to into Newcastle on Tyne. Here he contracted TB, which limited his lifestyle. At the age of 17 he volunteered to join the RAF. He, and his parents, never expected him to be accepted for service with his medical history. So much to his surprise, and his mum and dad’s horror, he was accepted to join, his mum wept buckets!!
He was told after extensive assessment that he could train as aircrew and after more tests, he was told that he could train as a pilot. He started learning to fly in July 1942 in Canada at 31 EFTS, South of Calgary, flying Tiger Moths and the Boeing Stearman. He was selected to join Bomber Command and was posted to 32 SFTS at Moose Jaw. He flew the twin engine Oxford and at the end of the course he was awarded his wings in December 1942.
Returning to the UK, he went to 28 OTU, where he acquired a crew and flew Wellingtons before joining 1662 HCU in September 1943, flying initially the Halifax, then the Lancaster before joining 101 Sqn in November 1943, just at the start of the Battle of Berlin.
On a raid to Leipzig the Command lost 76 aircraft. On a raid to Hasselt they had a mid-air collision over Belgium suffering considerable damage - sadly the other aircraft, a Lancaster, broke up and crashed killing all the crew. Rusty had to make a crash landing back at base which wrote off his aircraft - however all the crew were unscathed. They survived an operation to Munich having lost part of their port wing and pitot head. The raid that had the greatest effect on them was the disastrous raid on Nuremburg on 30th March 1944, 26 aircraft were sent on the raid and 7 were lost (208 aircrew lost).
His final, and 30th, operation was on the original D-Day. With their ABC Radio Countermeasure Equipment, they were able to listen into the German fighter controls transmission and report and jam their broadcasts. Because the invasion was put back 24hrs, their overload petrol tanks were removed and replaced with bombs. The next day he had an interview with the C.O. who told him that they were the first crew to finish a tour of operations for 6 months.
Rusty remained in the service after the war becoming an instructor, examiner on 30 (T) Sqn Transport Command. The squadron had a VIP flight attached to it and he ended up an A” Pilot Instructor with a Master Green Instrument rating. At the end of his operational tour, he was awarded the DFC. Later on 30 (T) squadron he was awarded the AFC.
In April 1952 Rusty resigned his commission to look after his sick wife, but he stayed on in the Reserve of Officers until May 1960.
He completed his RAF career as Flt Lt Russell “Rusty” Waughman DFC, AFC, Ld’H.
We thank you, for all you did for your country, and for your support to the IBCC.
Such a wonderful gentleman and we will miss you greatly.
Lest We Forget!

(Tekst : IBCC International Bomber Command Centre & Jef Pets - Foto’s : IBCC & Jef Pets)

Klik op de eerste foto van Russell "Rusty" Waughman en bekijk de reportage naar aanleiding van zijn bezoek aan België in 2017, klik op de tweede foto en bekijk het artikel n.a.v. de 100ste verjaardag van Rusty.